Historia Natanielka

niedziela, 12 września 2010

Co robimy



Co robimy:
    1. Ćwiczymy Gesty Makaton:
JESZCZE, JEŚĆ, PIES, NIE MA – to już umiemy, uczymy się: KOT, PIĆ, AUTO

2. Wykonujemy ćwiczenia z piłeczkami: to ćwiczenie polegające na specyficznym wykonywaniu ruchów z zabawkami, przy jednoczesnym wypowiadaniu samogłosek:

- U i E: dwie piłeczki, uderzamy nimi powoli o podłogę,raz jedną, raz drugą, potem coraz szybciej i wypowiadamy przy tym samogłoskę U,(uderzenie jedną piłeczką o podłogę i wypowiadamy U, uderzenie drugą piłeczką,wypowiadamy U, potem coraz szybciej, aż wychodzi nam ciąg UUUUUUU), następnie unosimy ręce z piłeczkami do góry i wymawiamy EEEEE
- I: bierzemy piłeczki i kręcimy nimi w rękach mówiąc przy tym I I, I I
- Y: bierzemy piłeczki i próbujemy je zgnieść w dłoni, wypowiadając przy tym Y Y Y (jakbyśmy się siłowali z tą piłeczką,ściskali ją)
- A: bierzemy piłeczki w dłonie i powoli przykładamy raz jedną, raz drugą w kierunku ust, wypowiadając przy tym samogłoskę A A A
- O: chowamy piłeczkę pod koc, papier, bluzkę, za plecy, odkrywamy i mówimy OOOO

Jest to sposób przywieziony z turnusu w Radzyniu, nauczyła nas go ciocia Marcysia, nasza ”Guguhopla”

        3. Trenujemy rozpoznawanie odgłosów zwierząt przy pomocy „Co to? Kto to?” – Ćwiczenia i zabawy z dźwiękiem.

   4. Uczymy się rozpoznawać samogłoski przy pomocy: „Moje Sylabki – ćwiczenia do nauki czytania metodą symultaniczną-sekwencyjną cz. 1 ”  oraz „Kocham Czytać” prof. Jagody Cieszyńskiej. Jesteśmy na początku drogi z samogłoskami A, O, U, E, I, Y

   5. Ćwiczymy:
- segregowanie - segregację kolorów: czerwony i zielony - dopasowywanie czerwonej    kaczuszki do czerwonych klocków oraz zielonej kaczuszki do zielonych klocków
- segregację przedmiotów: do jednego garnka skarpetki (nowoczesna pomoc edukacyjna :D), do drugiego zwierzątka,
- segregację kształtów: do jednego garnka duże klocki, do drugiego małe.

6. Nadal trenujemy korzystanie z nocnika, picie z kubeczka, samodzielne jedzenie

7. Masujemy buziaczka:

a) usprawniający motorykę narządów artykulacyjnych masaż twarzy:
*     czoło:
- układam trzy środkowe palce prawej i lewej dłoni na Twoim czole Natusiu, i ściągam palcami czółko w dół
- ruch naczaszny – układam całą dłoń na czole, zahaczając także o główkę i ściągam całą dłonią w dół i do góry, naciąganie skóry na czole i na włosach
- układam palce na środku czółka, nad nosem i wykonuję koliste ruchy do skroni
*     oczy:
- układam place wskazujące tuż pod linią brwi i z lekkim uciskiem rozciągam w kierunku skroni, przy skroni puszczam
- układam palce wskazujące pod oczkami i od noska rozciągam pod oczkami w kierunku skroni, przy skroni puszczam
*     nos:
- od nasady noska na czole uciskam lekko i rozciągam palcem wskazującym w kierunku skrzydełek noska, puszczam przy skrzydełkach
*     policzki:
- układam trzy środkowe palce tuż pod kością policzkową przy nosku i ugniatam w kierunku uszek
*     usta:
- tuż nad ustami, w tzw. „rynience” uciskam lekko, masuję kółkami i ugniatam oraz rozciągam w dół do ust.
- uciskam palcami tuż nad ustami od środka do kącików, robię „pierożki” czyli ugniatam złączone usta razem od środka do kącików, „liczę pieniążki” na usteczkach, czyli chwytam złączone usta kciukiem i palcem wskazującym i wykonuję taki ruch jak przy liczeniu pieniędzy, lub przy kliknięciu palcami, obszczypuję
*     broda:
-ugniatam „dziurkę” na brodzie i robię kółeczka
-pod brodą palcami wskazującymi z uciskiem rozciągam kość na żuchwie w kierunku do zewnątrz
-pod brodą uciskam miejsce w dziurce za żuchwą,

b)     punkty neuromotoryczne wg Ustno-twarzowej terapii regulacyjnej Castillo-Moralesa:
ucisk, masaż (kółka), wibracja
           -podbródek (za żuchwą)
           -broda (pod ustami)
           -rynienka (między ustami a noskiem)
           -nad noskiem, na czole
           -kąciki ust
           -skrzydełka noska
           -kąciki oczu przy skroniach

 8. Bawimy się w zabawy paluszkowe (elementy SI), uciski paluszków, opuszków, naciąganie, ugniatanie, szczypanie. Ugniatamy się w szarym papierze i kocyku. Odwrażliwiamy się różnymi fakturami: przede wszystkim zabawa z pędzlem po rączkach, pleckach, włoskach, stópkach.

9. Próbujemy wdrożyć samodzielne mycie: rączek, buzi, główki, nóżek, ząbków.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz